بلاگ

7 نکته مهم هنگام شستشوی فرش ماشینی و دستباف

شستشوی اتوماتیک فرش

فرش، عنصری اصیل و جدایی‌ناپذیر از دکوراسیون ایرانی است که جنس الیاف آن تاثیری فوق العاده در کیفیت و نگهداری آن دارد شستشوی فرش، اگرچه ساده به نظر می‌رسد، اما ظرافت‌ها و فوت و فن‌های خاص خود را دارد. اولین و مهم‌ترین قدم در این مسیر، شناخت نوع و جنس الیاف فرش است.

جنس الیاف فرش، تعیین‌کننده دمای آب، نوع شوینده و روش شستشوی مناسب است. برای مثال، فرش‌های پشمی به دلیل حساسیت بالا، باید با آب سرد و شوینده‌های ملایم شسته شوند، در حالی که فرش‌های پلی‌استر با آب گرم و شوینده‌های قوی‌تر قابل شستشو هستند.

برای شستن فرش دستباف نکاتی را باید رعایت کنید چون از نظر جنس و الیاف، نحوه بافت، رنگبندی و چله کشی و… با فرش های ماشینی تفاوت داشته و حساس تر بوده و برای شستن آن ها نیاز به دقت و حساسیت بیشتری است. نحوه ی شستن فرش های دستباف با فرش های ماشینی تفاوت زیادی دارد چرا که این فرش ها حساس تر هستند بنابراین به نکات حائز اهمیت هنگام شستن فرش دستباف می پردازیم.

نکات مربوط به شستشوی فرش دستباف

بیشتر افراد برای حفاظت از فرش های دستباف، کار شستشوی آن ها را بر عهده ی شرکت های قالیشویی می گذارند چرا که شستن این فرش ها نیاز به تجربه و وقت و ظرافت دارد که باید همه موارد مو به مو با دقت انجام شود، در غیر این صورت شستن ناصحیح فرش سبب آسیب دیدن به فرش خواهد شد. جهت شستشوی مناسب فرش دستباف به موارد زیر باید توجه نمود:

  • قبل از هر اقدامی شما باید فرش‌های دستباف رو مورد بررسی قرار بدهید و اطمینان حاصل کنید که هیچ خوردگی، پارگی و… ندارد و در صورت وجود کوچکترین آسیب‌دیدگی ترمیم و مرمت انجام دهید؛ چون شستشو سبب گسترش پارگی میشود.
  • انتخاب قالیشویی که مجهز به سیستم امروزی بوده و از فناوری مایع شستشو به جای پودرها و سود سوزآور در شستشو استفاده می کند.
  • استفاده از فرآیند خشک کن خودکار جهت جلوگیری از سرایت رنگ ها به بخش های دیگر فرش
  • استفاده از کارشناسان متخصص جهت از بین بردن لکه ها به صورت دستی

 

نکات مربوط به شستشوی فرش ماشینی (پلی استر )

  • پس از 30 سال توسعه نخ های پلی استر در کارخانجات سیرنگ بر این باوریم که فرش‌های پلی استر دوام خوبی دارند در صورتی که از شوینده های مناسب و غیر الکلی در شستشو استفاده شود که بهترین انتخاب استفاده از مایع های شستشو در قالیشویی ها می باشد.
  • نخ ‌های پلی استر انعطاف پذیری و بازگشت پذیری خوبی دارند اما در برابر شستشوی زیاد دچار آسیب می‌شوند؛ به همین دلیل نسبت به شستشوی زیاد مقاوم نیستند و بعد از چندین بار شستشوی نادرست حالت اولیه خود را از دست می‌دهند؛ اما نخ های پلی استر شرکت دانش بنیان تولیدی سیرنگ در مقابل شستشوی چند باره دوام بالاتری را از خودشان نشان می دهند.
  • با وجود مقاومت نخ های پلی استر در فرش های ماشینی بهتر است لکه های فرش را در اسرع وقت با مایع دستشویی و یا شستشو دهنده های فرش در داخل منزل پاک نمود تا از ماندگاری لکه ها بر روی فرش جلوگیری کرد.

برای درک بهتر از روش های متداول در شستشوی فرش ها جدول مقایسه ای زیر ارائه شده است:

ویژگی

فرش ماشینی (پلی استر)

فرش دستباف

جنس الیاف

الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر، اکریلیک، پشم و ابریشم مصنوعی

الیاف طبیعی مانند پشم، ابریشم و کرک

دمای آب

گرم

سرد یا ولرم

نوع شوینده

شوینده فرش ماشینی

شوینده فرش دستباف

روش شستشو

ماشینی توسط قالیشویی معتبر

دستی توسط متخصص توسط قالیشویی معتبر

آلودگی و گرد و غبار

میزان جذب کم

میزان جذب بالاتر

خشک شدن

سریع تر

آهسته تر

مقاوم در برابر شستشو

مقاوم تر

حساس تر

نیاز به تخصص در شستشو

نیاز به تخصص کمتری دارد

نیاز به متخصص

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید شستشوی فرش دستباف و ماشینی به دلیل تفاوت در جنس الیاف، ظرافت و روش بافت با هم تفاوت‌های اساسی دارند. متخصصان فرش به هیچ عنوان شستشوی فرش، به خصوص فرش دستباف را در منزل توصیه نمی‌کنند شستشوی فرش در منزل، بدون در نظر گرفتن اصول و قواعد صحیح، می‌تواند به فرش آسیب برساند به همین دلیل شستشوی فرش را باید به قالیشویی‌های معتبر سپرد.

قالیشویی‌های معتبر با استفاده از تجهیزات و مواد شوینده مناسب و همچنین با بهره‌گیری از متخصصان مجرب، فرش شما را به بهترین نحو شستشو و تمیز می‌کنند. شستشوی فرش در قالیشویی، به حفظ سلامت و طول عمر فرش شما کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *