بلاگ

نکات مهم در انتخاب تولید‌کننده نخ پلی‌استر

تولید نخ پلی استر

چکیده

در سال­‌های اخیر با توجه به محدودیت­ تولید الیاف طبیعی، تلاش جهت جایگزینی این الیاف با الیاف مصنوعی آغاز شده است. الیاف پلی‌استر با بیش از 52% سهم  بازار تولید منسوجات نساجی، سهم بسزایی در تولید محصولات نساجی اعم از خانگی، صنعتی، لوازم منزل و… ایفا می­‌کند. افزایش تقاضا برای این الیاف، موجب افزایش تولیدکنندگان بالادستی و تولید محصولات با کیفیت­‌های متفاوت شده‌ است؛ در این شرایط یک سردرگمی خاص در زنجیره تامین صنایع پایین دستی جهت انتخاب محصول و تامین‌کننده مناسب مشاهده شده است. مطالعه بر روی این موضوع نشان می­‌دهد پارامترهایی نظیر قیمت محصول، کیفیت محصول، زمان تحویل، بسته بندی، هزینه حمل و نقل، پاسخگویی و پشتیبانی فنی منجر به رضایت مشتریان و خوشنامی برند می‌شود بنابراین پارامترها به عنوان شاخص‌های ارزیابی انتخاب تامین‌کننده در نظر گرفته شد. همچنین بررسی نتایج این مطالعات نشان داد مهم­ترین مؤلفه­‌های انتخاب تامین‌کننده از سوی مصرف‌کنندگان کیفیت محصول و زمان تحویل می­‌باشد و سایر شاخص­‌ها­ تأثیر کمتری در انتخاب تامین‌کننده و به صورت موردی تامین‌کننده نخ پلی‌استر دارد.  

مقدمه

در سال­‌های اخیر با توجه به محدودیت­‌ها و مشکلات تولید الیاف طبیعی، تلاش جهت جایگزینی این الیاف با الیاف مصنوعی و اصلاح خواص آن به منظور نزدیک کردن خصوصیات فیزیکی آن به الیاف طبیعی آغاز شده است. امروزه با توجه به تجاری شدن و صرفه اقتصادی تولید الیاف پلی­‌استر با ماده اولیه پلی‌اتیلن‌ ترفتالات (PET)، مطالعات گسترده‌ای بر روی خواص آن انجام شده و انواع گوناگون نخ از این الیاف تهیه می­‌شود به طوری که بر طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی نساجی در سال 2021 الیاف پلی‌­استر با تولید 57 میلیون تن الیاف در سال بیش از 52% سهم  بازار تولید منسوجات نساجی را در اختیار دارد. این الیاف عمدتاً در دو دسته پلی­‌استر تهیه شده از چیپس پتروشیمی و پلی‌استر بازیافتی از بطری (PET) دسته بندی می‌شود. با استفاده از این الیاف انواع مختلف نخ­‌های یکسره و ریسیده شده بصورت تک­لا یا چندلا، به تنهایی یا مخلوط با سایر الیاف برای استفاده در کاربرد­های متنوع اعم از محصولات خانگی، صنعتی، لوازم منزل و… تولید می‌شود. تنوع محصولات تهیه شده از این الیاف و کاربرد­های خاص آن موجب افزایش تقاضا برای این الیاف در بازار جهانی شده است. بعلاوه افزایش تولیدکنندگان بالا دستی این صنعت موجب تولید محصولات با کیفیت­‌های متفاوت از سوی آنها شده است؛ از این رو مصرف‌کننده پایین دستی نخ همواره با چالش انتخاب محصول با کیفیت و خواص مطلوب دست و پنجه نرم می­‌کند. بررسی ­بازار و رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان نخ پلی­‌استر نشان می­‌دهد مهم­‌ترین چالش زنجیره تامین صنایع پایین دستی مصرف‌کننده نخ، انتخاب محصول و تامین‌کننده مناسب است و در این راستا کیفیت محصول و زمان تحویل مهم‌ترین مؤلفه‌ها هستند و به ترتیب در مراحل بعدی قیمت محصول، هزینه حمل و نقل و پاسخگویی و پشتیبانی فنی اهمیت دارد. در نهایت شهرت و برند تامین‌کننده، تامین نیاز فنی و کیفیت رابطه با تامین‌کننده از عوامل بسیار تأثیر‌گذار هستند که با تقویت CRM و رضایت خاطر مشتری می­‌تواند موجب تقویت و دوام فروش گردد. در ادامه این مطالعه به بررسی تک به تک موارد مؤثر در انتخاب تامین‌کننده نخ پلی­‌استر پرداخته خواهد شد. در این مقاله پارامترهایی نظیر قیمت، نحوه پرداخت، کیفیت، زمان تحویل، بسته بندی، هزینه و نحوه حمل و نقل، پاسخگویی و پشتیبانی فنی، رضایت مشتریان و خوشنامی برند از شاخص­‌های اصلی و مؤثر بر قرار گرفتن یک شرکت در وندرلیست (AVL) به عنوان تامین‌کننده نخ پلی‌استر مورد مطالعه قرار می­‌گیرد.  

تأثیر کیفیت محصول

 کیفیت نخ بعنوان مواد اولیه مصرفی تأثیر بسزایی در امکان مصرف نهایی نخ در صنایع مختلف نظیر بافندگی دارد. این کیفیت تأثیر بسزایی در قابلیت بافت آن، راندمان ماشین و میزان تولید روزانه، سرانه تولید، درصد ضایعات و کیفیت پارچه تولیدی دارد. در این قسمت از مطالعه تلاش خواهد شد پارامترهای کیفی نخ مورد مطالعه قرار گیرد تا مشتری با مد‌نظر قرار دادن آنها در هنگام خرید، بیش‌ترین بهره‌وری از تولید پارچه را بدست بیاورد. همچنین ارائه مطالب فنی و مباحث کیفی در این قسمت می­‌تواند موجب افزایش دانش فنی مشتریان و بالطبع آن افزایش انتظارات ایشان شود بنابراین تولیدکنندگان نخ را وادار به تلاش مضاعف جهت افزایش کیفیت نخ تولیدی می­‌کند.

تأثیر استحکام و ازدیاد طول تا حد پارگی نخ بر کیفیت محصول

استحکام و ازدیاد طول تا حد پارگی نخ پلی‌استر یکی از پارامترهای مهم فیزیکی-مکانیکی نخ می­‌باشد که در انتخاب نخ پلی‌استر و تداوم چرخه تولید منسوجات تأثیر بسزایی دارد. در هنگام خرید نخ پلی­‌استر خریدار بایستی به میزان استحکام، ازدیاد طول تا حد پارگی و خاصیت الاستیسته آن با توجه به عملیات بعدی که قرار است روی نخ انجام شود و همچنین کاربرد نهایی محصول تولید شده توجه نماید. به عنوان مثال حتی نخی که قرار است در عملیات بافندگی تاری-پودی به عنوان نخ تار و یا پود پارچه استفاده شود بایستی خصوصیاتی متفاوت نسبت به هم داشته باشند. نخ تار بایستی علاوه بر استحکام دارای خاصیت ارتجاعی بالایی باشد چرا که در هنگام قرارگرفتن تحت تنش در بین اسنو بافندگی تا غلتک برداشت پارچه تنش زیادی به آن وارد می­‌شود و اگر از نخی استفاده شود که مقاومت آن کمتر یا حتی در حد حداقل مورد نیاز جهت بافت پارچه باشد موجب افزایش پارگی شده که علاوه بر کاهش کیفیت پارچه موجب افزایش توقفات و کاهش بهره‌وری و نیز استهلاک و آسیب به قطعات ماشین می­‌شود بنابراین در انتخاب نخ بایستی استحکامی بالاتر از استحکام تنش بافندگی وارده به نخ در نظر گرفته شود به علاوه از نظر خاصیت ارتجاعی نیز نخ باید قابلیت برگشت پذیری کامل در برابر تنش وارد شده طی فرآیند بافندگی را داشته باشد و پارچه پس از رهایی تنش بلافاصله به طول اولیه برگردد. در حالی که این موارد درانتخاب نخ پود لحاظ نخواهد و تنها استحکام در حد تحمل تنش رزروگیری سیستم پودگذاری و پودگذاری نخ مد نظر قرار می­‌گیرد. همچنین علاوه بر موارد فوق کاربرد نهایی محصول تولید شده بایستی مد نظر قرار گیرد به عنوان مثال پارچه مورد استفاده در لباس بایستی زیردست مناسبی داشته باشد و دوام و خاصیت ارتجاعی آن خوب باشد چرا که در حین مصرف زود پاره و بالاخص در محل آرنج و زانو دفرمه نشود ولی در مثال دیگری پارچه مورد استفاده جهت کیسه نگهدارنده برنج بایستی مقاومت بالایی داشته باشد ولی زیر دست و دوام آن اهمیتی ندارد اما بایستی مقاومت دوخت دسته آن و خاصیت ضربه پذیری آنی بالایی داشته باشد. این پارامتر در بسیاری از موارد بالاخص اگر از نخ برای کاربردهایی که به مقاومت بالا در برابر سایش و پارگی نیاز دارد استفاده شود بسیار حائز اهمیت است؛ در این مورد هنگام خرید نخ، مشتری بایستی اطلاعات فنی کامل در مورد خصوصیات نخ و محصول تولیدی داشته باشد و آن را مد نظر قرار دهد. شرکت سیرنگ با دارا بودن کارشناسان مجرب در فروش محصولات اطلاعات مورد نیاز جهت انتخاب نخ مناسب به مشتری را ارائه می­‌نمایند.

تأثیر جمع شدگی نخ پلی‌استر بر کیفیت محصول

یکی از موارد با اهمیت در هنگام خرید نخ یا پارچه پلی‌استر میزان جمع شدگی آن در حین استفاده نهایی می­‌باشد. این جمع شدگی که در نخ و یا پارچه رخ می­‌دهد ناشی از رهایی تنش‌های درونی اعمال شده به نخ یا پارچه در طی فرآیند تولید آن می­‌باشد. عدم مدنظر قرار دادن این موضوع در هنگام خرید نخ یا پارچه می­‌تواند موجب ایجاد مشکلات اساسی شود. بنابراین با توجه به کاربرد منسوج بایستی به آن استراحت داد و آن را تثبیت نمود تا از از جمع شدگی احتمالی منسوج جلوگیری شود. به عنوان نمونه اگر پارچه­ ای جهت مصرف لباسی باشد و تثبیت و رهایی از تنش و استراحت آن کامل نشده باشد در هنگام مصرف (شستشو یا اتو) باعث آبرفت پارچه یا لباس و تغییر اندازه آن می­‌شود. در مثالی دیگر اگر استراحت کامل و تثبیت نخ، در مورد نخ استفاده شده در تایرسازی تا کمتر 1% کاهش نیابد می­‌تواند موجب بروز حادثه در در هنگام مصرف تایر و ترکیدگی آن گردد. بنابراین این موضوع نیز بایستی در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد.

تأثیر ساختار رنگ نخ در انتخاب محصول توسط مشتری

یکی از موارد با اهمیت در هنگام خرید نخ توسط مشتری دانستن کاربرد نهایی و رنگ مورد نیاز محصول می­‌باشد. بر اساس این اطلاعات، نخ رنگی (خود رنگ) یا خام که باید تحت رنگرزی قرار گیرد بایستی از نظر ثبات سایشی، شستشویی و نوری رنگ بررسی و مشتری در هنگام خرید نخ رنگی براساس نوع رنگ مصرفی در نخ رنگی، در انتخاب خود دقت نماید. علاوه بر آن یکنواختی در ساختار نخ تولیدی در جذب رنگ نخ و یکنواختی آن بسیار حائز اهمیت می­‌باشد و می‌تواند موجب تولید محصول معیوب و ایجاد خسارت گردد. به عنوان مثال ثبات نخ‌های خودرنگ با توجه به قرارگیری رنگ در ساختار پلیمر بسیار بالا­تر از نخ‌ها رنگرزی شده است. در نخ­‌های خام اگر نخی بدرستی در فرآیند کشش و تثبیت حرارتی ساختار کریستالی آن تشکیل نشده باشد در هنگام رنگرزی می‌تواند جذب رنگ با عمق بیشتری داشته باشد و موجب نایکنواختی گردد. در نوع نگاهی دیگر نخی که به اصطلاح در پارچه بشور-بپوش پیراهنی استفاده می­‌شود رنگ نخ آن بایستی ثبات شستشویی بالایی داشته چون مدام در معرض شستشو قرار می­‌گیرد ولی ثبات نوری رنگ در خصوص آن اهمیت شایانی ندارد و باید ثباتی متوسط داشته باشد همین امر در خصوص نخ پرده‌­ای نتیجه­‌ای متفاوت با پارچه بشور-بپوش دارد یعنی پارچه پرده‌ای که در مجاورات نور قرار دارد بایستی ثبات نوری بالایی داشته باشد و کمتر در معرض شستشو است بنابراین بایستی ثبات شستشویی متوسطی داشته باشد. یا نخ مورد استفاده در کفپوش‌ها علاوه بر ثبات شستشویی مناسب بایستی ثبات سایشی بالایی داشته باشد. علاوه بر آن نخ­‌ها با طیف رنگی زیادی قابلیت تولید و عرضه دارند. این مهم است که از تولید‌کننده­‌ای خرید شود که توانایی تولید طیف رنگی وسیعی داشته باشد بنابراین اگر به رنگ‌های خاصی نیاز دارید، مطمئن شوید که نخ در طیف­‌های رنگی دلخواه موجود است یا می‌توان آن را به راحتی با رنگ مورد نظر شما تولید کرد تا مطابق با نیاز شما باشد. شرکت سیرنگ با شعار رنگ­‌ها به ظرافت نخ یکی از منحصر به فردترین شرکت­‌های فعال در تولید نخ­‌های یکسره با تنوع و طیف رنگی گسترده شامل نخ­‌ها خودرنگ با ثبات بالا و نخ­‌ها خام قابل رنگرزی می‌­باشد.

 تأثیر ظرافت نخ بر انتخاب مشتری

مشتری در هنگام خرید نخ بایستی اطلاعات کافی در مورد ظرافت پارچه و زیردست پارچه تولیدی داشته باشد و انتخاب خود را بر اساس آن انجام دهد. به عنوان مثال در پارچه‌های ضخیم و قوی با زیر دست زبر از نخ‌های دنیر بالاتر استفاده می­‌شود که موجب کاهش انعطاف‌پذیری پارچه و تخت شدن آن می­‌شود و در پارچه‌های ظریف با زیر دست نرم از نخ­‌های دنیر پایین­ تر و با تعداد فیلامنت بالاتر که می‌تواند در بافت پارچه شکنندگی ایجاد کند انتخاب نماید. معمولاً در انتخاب نمره­ یا دنیر نخ­ ها مهم­تر از موارد ذکر شده وزن متر مربع پارچه تولیدی می­‌باشد که مشتری ­آن را به شدت در نظر دارد چرا که می­‌تواند موجب افزایش یا کاهش قیمت تمام شده و سود خالص تولید گردد. تولید نخ پلی‌استر با ظرافت­‌های متنوع و با تعداد فیلامنت متفاوت در شرکت سیرنگ این حق را به مشتری می­‌دهد که حق انتخاب مناسبی در مقایسه با سایر شرکت­‌ها که نخ با تنوع نمره‌ای کم تولید می­‌کنند داشته باشند. 

تأثیر پارمترهای کیفی نخ پلی‌استر بر انتخاب توسط مشتری

از پارامترهای مهم کیفیت نخ می­‌توان به یکنواختی نخ از نظر قطر و میزان پرز سطحی اشاره نمود. هرچه نخ تولید شده یکنواخت­‌تر باشد استحکام و ظاهری مطلوب­‌تری دارد. اندازه­‌گیری یکنواختی در شرکت سیرنگ با استفاده از دستگاه­ Yarn Evenness خازنی انجام می­‌شود تا از تولید و خروج نخ معیوب جلوگیری شود.

یکنواختی تنش در طول فرآیند تولید نخ پارامتر مهم و تأثیرگذار کیفی دیگر می­‌باشد. در طول فرآیند، طول نخ کشش همواره باید بصورت یکنواخت و در حالت بهینه باشد چرا که اگر کشش نخ بیشتر یا کمتر از حد بهینه باشد بالاخص در نخ سفید موجب رنگرزی نایکنواخت نخ خواهد شد.

دیگر پارامتر تأثیرگذار بر کیفیت نخ نوع روغن و درصد روغن تکمیل روی نخ می­‌باشد. این روغن که تحت عنوان اسپین فینیش یا روغن تکمیل از آن یاد می­‌شود در واقع یک لایه مولکولی است که روی سطح الیاف قرار می‌گیرد و نقش اصلی آن به عنوان آنتی استاتیک می‌باشد بعلاوه می­‌تواند موجب ایجاد چسبندگی بین فیلامنت‌ها و کاهش اصطکاک شود. نوع روغن مصرفی و میزان این روغن در کیفیت نخ و عملیات بعدی مؤثر است.  طبق استاندارد ملی ایران به شماره ۹۲۵ برای نخ FDY محدوده قابل قبول درصد روغن بین ۰.۷ درصد تا ۱.۳ درصد است.

شرکت سیرنگ با دارا بودن به روزترین تجهیزات آزمایشگاهی، آزمایشگاه همکار 17025 اداره استاندارد می­‌باشد. ضمناً در این خصوص کارشناسان مجرب آزمایشگاه و کنترل کیفیت شرکت سیرنگ آماده ارائه اطلاعات مورد نیاز مشتریان در انتخاب نخ می‌باشد.

واحد کنترل کیفیت شرکت سیرنگ با بکارگیری افراد متخصص و مجرب یکی از قوی ترین واحد­های شرکت بوده که با سخت­گیری وصف ناپذیری از تولید و خروج نخ معیوب و عرضه آن به مشتری خودداری کرده و از ایجاد نارضایتی مشتری جلوگیری می­ نماید. 

آزمایشگاه و کنترل کیفیت محصول

تأثیر کیفیت بسته بندی، انبار داری، کیفیت حمل و نقل و زمان تحویل نخ و فروش بر انتخاب توسط مشتری

بسته بندی

بسته بندی نخ­‌ها نیز تأثیر بسزایی رو سلامت فیزیکی نخ دارد و موجب افزایش قیمت تمام شده می­‌شود. سالم رساندن محصول با شیرینگ مناسب محصول و بسته‌بندی در کارتن­‌های مقاوم 5 لایه مانع از وارد شدن آسیب فیزیکی به نخ می­‌شود. این موضوع تأثیر مستقیمی روی رضایت مشتری و انتخاب مجدد برند دارد. چرا که نخ­‌های آسیب دیده می­‌تواند پروسه تولید را با مشکل روبرو نماید و مشتری را ناراضی کند.

 انبارداری

نگهداری و انبارداری مناسب یکی از موارد تأثیرگذار بر کیفیت نخ است. نخ‌ها باید در شرایط مناسب نگهداری و انبار شوند تا از آسیب‌ها و آلودگی‌هایی که ممکن است کیفیت نهایی نخ را تحت تأثیر قرار دهد در امان باشند. انبارداری و نگهداری نخ‌ها عمدتاً بایستی در محیط سر بسته و دور از تشعشع نور خورشید با شرایط نگهداری خشک و استاندارد باشد. همچنین تعداد چینش تعداد کارتن یا بوبین روی پالت روی هم بایستی استاندارد و در حدی باشد که بوبین‌ها آسیب نبیند.

حمل و نقل

یکی از موارد مهم و تأثیرگذار در تصمیم مشتری به خرید و ادامه همکاری با واحد تولید رعایت تعهدات در خصوص تحویل به موقع نخ می‌باشد چرا که بد قولی یا عدم تحویل به موقع نخ می‌­تواند موجب ضرر و زیان به خریدار گردد. این ضرر و زیان می­‌تواند شامل خوابیدن خط تولید و عدم انجام به موقع تعهدات خریدار به مشتری خود شود. از این رو تحویل به موقع یا  On-Time Delivery  یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای جلب رضایت مشتریان است. منظور از تحویل به موقع این است که هر سفارش در تاریخ و زمانی که از قبل میان شما و مشتری توافق شده (از نظر زمان و هزینه حمل ونقل)، به دست مشتری برسد و تأخیری در کار نباشد. از طرف دیگر خودرو در نظر گرفته شده بایستی محصول را طبق استاندارد مشخص بارگیری و حمل نماید به نحوی که خسارتی به بار وارد نشود. در این مورد می‌توان به چینش صحیح و پوش کشیدن روی خودرو توجه داشت.

تیم فروش

فروش محصول به مشتری استراتژیک­‌ترین قسمت­ واحد تولیدی و موجب بقای کسب و کار است. یک واحد فروش قوی، مسلط و با برنامه می­‌تواند موجبات رضایت مشتریان را فراهم آورد و هیچ ابزار تبلیغاتی تأثیر­گذار­تر از مشتری راضی جهت معرفی برند و محصول کار نمی­‌کند. تیم فروش بایستی با اطلاع از قیمت و شرایط فروش مشتریان برنامه فروش متنوع اعم از نقدی و اعتباری با قیمت رقابتی برای محصولات در نظر بگیرد و محصولات با کیفیت بهتر را برند متفاوت و قیمت بالاتر عرضه نماید. همچنین تیم فروش علاوه بر تکنیک­‌های فروش و مذاکره بایستی در خصوص اطلاعات فنی و مشخصات فیزیکی محصول را نیز در حیطه اطلاعات خود داشته باشد که خریدار با صحبت فنی ایشان اطمینان خاطر پیدا کند.

  تأثیر قیمت نخ بر انتخاب نخ توسط مشتری

نخ پلی‌استر با کاربردهای گوناگون در صنایع متعددی نظیر نساجی، لاستیک، کامپوزیت، پتروشیمی و… مورد استفاده قرار می­‌گیرد و از این حیث این جنس از نخ را می‌توان یک نخ بی‌نظیر چند منظوره دانست. این نخ در انواع مختلف و با خواص گوناگون در بازار یافت می‌شود. عمده دلایل اختلاف قیمت نخ و الیاف پلی‌استر در بازار را باید در نوع و برند مواد اولیه، عملیات انجام شده روی نخ، تغییر در خواص پلیمر و مهندسی الیاف، افزودنی‌ها، کیفیت تجهیزات و کیفیت نخ جستجو نمود. به عنوان نمونه نخی که از بازیافت بطری پت (PET) تهیه می­‌شود وزن ملکولی پلیمر آن پایین است و این نخ خواص فیزیکی، مکانیکی و ظاهری پایین­‌تری نسبت به نخ تولید شده از چیپس پتروشیمی در شرایط و نمره یکسان دارد بنابراین قیمت آن نیز به مراتب کمتر خواهد بود. به همین نسبت نخی که در تهیه چیپس آن در پتروشیمی وزن ملکولی آن بسیار بالا رفته و دارای خواص پیشرفته شده است قیمت بسیار بالاتری نسبت به نخ پلی‌استر معمولی دارد. همچنین کیفیت نخ تولید شده تحت تأثیر پارامترهای نوسازی تجهیز و نیروی انسانی کارآمد می­‌تواند در قیمت نخ مؤثر باشد. این موضوع نیز با دقت نظر مصرف‌کننده می‌­تواند موجب افزایش بهره‌وری تولید شود. شرکت سیرنگ با بهره‌گیری از تجهیزات بروز و نیروی انسانی متخصص در مباحث تولید، تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت از معدود شرکت­‌های تولید‌کننده نخ­ در سطح کیفیت جهانی می‌باشد. بنابراین خریدار نخ در انتخاب نخ علاوه بر بررسی خواص و کاربرد نهایی نخ بایستی به کیفیت و برند آن نیز توجه نماید و مواردی را در انتخاب محصول با قیمت بالاتر تحت عنوان امتیاز فنی در نظر بگیرد چرا که این موضوع علاوه بر این که موجب افزایش کیفیت محصول تولیدی می­‌شود راندمان و بهره‌وری را نیز افزایش می­‌دهد.  

 تأثیر خدمات قبل، حین و پس از فروش

یکی از موارد مهم در انتخاب و وفاداری به تامین‌کننده توسط مشتری مشاهده وجود یک سیستم پاسخگوی قوی (CRM) در شرکت تامین‌کننده می­‌باشد. این ارتباط از ابتدای آغاز همکاری که مشاوره جهت انتخاب محصول مناسب قبل از فروش می­‌باشد­ تا فروش محصول و ارائه خدمات پس از فروش را در بر می­‌گیرد. این موضوع دید مشتری را از نظر فنی تحت شعاع قرار می­‌دهد و تامین‌کننده را در نظر خریدار سازمانی دقیق، فنی و پاسخگو نشان می­‌دهد. بعضاً مشاهده شده علی­رغم رقابتی نبودن قیمت نسبت به سایر رقبا، مشتری تصمیم به انتخاب قیمت بالاتر با خدمات پس از فروش بهتر نموده است. همچنین برخلاف آن نیز دیده شده که مشتریان از خرید کالاهایی با برندهای معروف و یا قیمت مناسب­‌تر امتناع می­‌کنند و علت آن را عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب توسط شرکت تامین‌کننده بیان می­‌کنند. پس حصول رضایت مشتریان از کیفیت خدمات قبل، حین و پس از فروش نقش استراتژیکی در موفقیت و سود‌آوری شرکت ایفا می‌کند. بررسی نتایج مطالعات انجام شده در این خصوص نشان می­‌دهد که بین کیفیت خدمات پس از فروش با رضایت مشتریان رابطه معناداری وجود دارد و این موضوع بایستی در راس اهداف شرکت‌ها و به ویژه شرکت‌های تامین­‌کننده مواد اولیه قرار گیرد. شرکت سیرنگ به عنوان یک شرکت پیشرو در حوزه تولید نخ این افتخار را دارد که از ابتدای معرفی محصول به مشتری تا ارائه خدمات، حین و پس از فروش در کنار مشتریان محترم قرار دارد. این موضوع با حضور متخصصین کیفیت و تولید بصورت حضوری و تنگاتنگ با مشتریان می­‌باشد. این ارتباط تنگاتنگ با مشتریان منجر به دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف­‌کنندگان شده است.

تأثیر سابقه و برند شرکت در انتخاب مشتری

سابقه شروع بکار مجموعه تولیدی و تجربه آن در تولید محصول می­‌تواند منجر به افزایش دانش فنی و بالتبع آن کیفیت محصول و شناخته شدن در بین مشتریان شود. علیرغم این موضوع بعضاً مشاهده شده برخی برندهای مطرح و قدیمی با کیفیت مطلوب و با سابقه درخشان از سایر رقبا جا مانده‌اند. این موضوع را می‌توان به عدم بروز شدن با تکنولوژی­‌های روز مرتبط دانست. امروزه شرکت­‌ها با ارائه خدمات خاص و تبلیغات گسترده با تکنولوژی­‌های روز سعی معرفی و تثبیت برند خود در بین افراد و مشتریان محصولات خود هستند. آگاهی دادن به مشتری از سابقه تولیدی، برند و نام و نشان آن بر کیفیت درک مشتری از تولید کننده تأثیرگذار خواهد بود و می­‌تواند منجر به خرید و وفاداری مشتری گردد. بنابراین برند یا نام تجاری موجب معرفی تولیدکننده محصول به مشتری می­‌شود.

از طرف دیگر آشنایی مشتریان و سازمان­‌های سرشناس همکار با یک تامین‌کننده می­‌تواند بر انتخاب تامین‌کننده به مشتری کمک کند. بنابراین یک تامین‌کننده خوشنام به طور حتم سابقه درخشانی در همکاری با سازمان و شرکت‌های سرشناس دارد و به صورت واضح از سوابق خود در وب سایت یا معرفی‌نامه خود یاد می‌کند. شرکت تعاونی سیرنگ با بیش از 30 سال تجربه در تولید نخ یکسره یک تولید‌کننده نخ در تراز ملی است که مفتخر به دریافت عناوینی از قبیل تعاونی برتر ملی، واحد صنعتی نمونه استانی، صادر کننده برتر ملی شده است.

 تأثیر تنوع محصول و ظرفیت تولید در انتخاب مشتری

امروزه تکیه بر مزیت­ های رقـابتی سـنتی مثل افزایش کیفیت، کاهش هزینه و تمایز در ارائه خدمات و محصولات شرط لازم برای هر تولیدکننده‌ای است اما این شرط به تنهایی کافی نیست چرا که مشتریان به سبب فناوری­‌های جدیـد در انـواع ارتباطات و کسـب اطلاعـات از دانش تخصصـی بیشـتری نسبت به گذشته برخوردار هستند. در بازار امروز مفاهیمی مثل سـرعت و انعطاف­‌پذیری نمـود زیادی پیـدا کـرده و گرایش بازار به سمت ارائه محصولات و خدمات جدید بیشتر اسـت. در این شرایط بیشتر شرکت­‌ها در پی یافتن راهی برای کسب مزیت رقابتی هسـتند. توانایی یک شرکت در طراحی یک محصول جدید بر اساس نیاز مشتریان و ارزش افزوده محصول از جملـه قابلیــت­‌هــای مزیــت آفــرین بــرای شرکت اســت. از طرف دیگر وجود بسته کامل محصولات می­‌تواند موجب عرضه محصولات مورد نیاز مشتری شود و ایشان را از مراجعه به تامین‌کنندگان دیگر بی نیاز می‌کند. شرکت سیرنگ با تنوع بیش از 12 محصول به عنوان یک تولیدکننده نخ با تنوع محصول بالا در صنعت نساجی شناخته شده است. این شرکت پیشگام، جهت بروز نمودن محصولات، تولید محصولات خاص و همچنین افزایش کیفیت محصولات خود با تأسیس واحد تحقیق و توسعه مفتخر به همکاری با دانشگاه ­ها و پژوهشگاه­‌های برتر کشور نظیر دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، سازمان انرژی اتمی و بسیاری از مراکز علمی و تحقیقاتی دیگر شده است.

نتیجه گیری

 بررسی نتایج نشان می­‌دهد در انتخاب تامین‌کننده نخ برای واحد­های پایین دستی بالاخص بافندگی، کیفیت نخ تولیدی بالاترین نقش را در انتخاب نخ توسط مشتری دارد و پس از آن مؤلفه­‌هایی نظیر قیمت منصفانه نخ در مقایسه با رقبا، تنوع محصول از نظر رنگ و ظرافت، حمل و نقل و رعایت پروتکل­‌های حفاظتی و کیفی، انجام تعهدات به موقع زمان تحویل، تیم فروش قوی با مشوق­‌های خرید خوب برای مشتری، خدمات پس از فروش در دسترس و نهایتاً سابقه تولیدکننده و برند آن در تصمیم خریدار به انتخاب نخ پلی‌استر از یک تولیدکننده و وفاداری به آن برند مؤثر است. از برندهای مطرح تولیدکننده نخ پلی‌استر در ایران می‌توان به شرکت­‌های الیاف سازان اصفهان، الیاف ساویز اسپادانا، شرکت نگین نخ بروجن، شرکت یاس نخ، شرکت پلی اکریل اصفهان، شرکت پتروشیمی تندگویان، عطرین نخ، نفیس نخ، شرکت نخ ارمغان و شرکت تعاونی دانش بنیان سیرنگ اشاره کرد. در این بین شرکت تعاونی دانش بنیان سیرنگ با بیش از 30 سال تجربه در تولید انواع نخ­ های یکسره و همچنین با بهره‌گیری از دانش روز دنیا و استفاده از نیروی متخصص تولید، کنترل کیفیت، مشاوران برون سازمانی و تیم تحقیق و توسعه قوی همواره در جهت تامین­ نیازهای فنآورانه صنعت کشور پیشتاز بوده و در تامین سایر نخ­‌های مصرفی مورد نیاز مشتریان با حداکثر کیفیت و با بهره‌گیری از چشم انداز ترسیمی توسط مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید دانش بنیان با کمک مردم تلاش مضاعفی نموده است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *